Hier vindt u meer uitleg over de praktische zaken binnen Praktijk IJmond, zoals: de kosten van de behandeling, de wachttijden, het afzeggen of verzetten van afspraken, uw rechten en plichten, en de manier waarop u een klacht kunt indienen.
PraktijkIJmond heeft contracten met alle zorgverzekeraars.
Dat betekentdat uw behandeling volledig wordt vergoed vanuit de basisverzekering (met verrekening van het eigen risico).
Sinds 2022geldt in de GGZ het zorgprestatiemodel. De kosten hangen af van:
De tarieven zijn landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en terug te vinden op zorgprestatiemodel.nza.nl.
Het wettelijk eigen risico wordt altijd eerst verrekend door uw zorgverzekeraar.
Het wettelijk eigen risico van de zorgverzekering wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Voor 2025 is dit vastgesteld op € 385.
Dit betekent dat u de eerste € 385 aan zorgkosten die onder de basisverzekering vallen, zelf betaalt; daarna vergoedt uw zorgverzekeraar de verdere kosten.
Actuele wachttijd per 11 september 2025:
Onze praktijk is op dit moment vol. U kunt ons altijd bellen om samen te overleggen over de mogelijkheden. Soms verwijzen wij u door naar een organisatie die beter aansluit bij uw zorgvraag.
Wachtlijstbemiddeling
U kunt te allen tijde contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan bemiddelen naar een zorgaanbieder die op een eerder moment plek heeft.
Treeknormen
Voor de geestelijke gezondheidszorg gelden de zogenoemde Treeknormen: dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn afgesproken. Zie voor meer informatie de factsheet van de NZa.
De praktijkis geopend op dinsdag, woensdag en vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
Kunt u niet komen? Zeg uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af.
Wij doen ons best u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat iets niet naar wens verloopt. Bespreek dit gerust met uw behandelaar; vaak vinden we samen een oplossing.
Lukt dit niet, dan kunt u gebruik maken van onze klachtenregeling (Wkkgz) via het CBKZ, met ondersteuning van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Het klachtenreglement en het klachtenformulier vindt u onderaan deze pagina.
Daarnaast vragen wij onze patiënten jaarlijks om feedback via een korte vragenlijst. Uw ervaring kunt u ook delen op Zorgkaart Nederland.
Als patiënt heeft u recht op duidelijke informatie, een passend behandelplan, privacy, inzage in uw dossier en de mogelijkheid van een second opinion.
Tegelijkertijd heeft u ook plichten, zoals het nakomen van afspraken en het geven van juiste informatie.
Een volledig overzicht van uw rechten en plichten vindt u in het document onderaan deze pagina.
Patiënten in de geestelijke gezondheidszorg hebben recht op gratis ondersteuning van een onafhankelijke Patiëntenvertrouwenspersoon (PVP).
De PVP kan u helpen bij vragen over uw rechten, of wanneer u ondersteuning wilt bij een klacht of bij het bespreken van zaken met uw behandelaar.
U kunt de PVP bereiken via 0900 – 44 48 888 of via de helpdesk.